Kliks op e-mailadressen en telefoonnummers meten met behulp van Events in Google Analytics

Als je bijvoorbeeld wat inzichtelijker wilt maken wat het verschil is tussen het aantal keren dat bezoekers van je website per mail of per telefoon contact met je bedrijf op willen nemen via je website, dan zou je dat met behulp van Doelen in Google Analytics kunnen doen. Als het om een contactformulier gaat is het meten eenvoudig: je plaatst op de bedank-pagina een code die je weer als Doel definieerd in Google Analytics. Deze manier kun je niet toepassen om telefoontjes (tel:) te meten. Ook klikbare e-mailadressen (mailto:) code omdat er geen bedank-pagina is.

Meten met behulp van Google Analytics Events

Een manier om klikken op een telefoonnummers en e-mailadressen te meten is door gebruik te maken van Events en Doelen in Google Analytics. Eerst zorg je dat de link de juiste code meekrijgt en vervolgens stel je in Google Analytics de Doelen daarvoor in.

Link met event-code plaatsen

Als eerste moeten we Event tracking instellen voor de links die je wilt meten. Als je wilt meten hoeveel kliks je krijgt op een mailto: link dan ga je als volgt te werk:

<a href="mailto:test@dualler.nl" onclick="ga('send', 'event', 'Klik', 'Mail', 'Link', 1);">test@dualler.nl</a>

Als je wilt meten hoeveel kliks je op een telefoonnummer krijgt dan moet je eerst zorgen dat er ook een a href

omheen gezet word. Voor telefoonnummers kun je tel: gebruiken in plaats van mailto:. Je gaat dus als volgt te werk:

<a href="tel:0623322484" onclick="ga('send', 'event', 'Klik', 'Tel', 'Link', 1);">06-233 22 484</a>

 

Event tracking code

In bovenstaande voorbeelden gebruik je deze basiscode:

onClick="ga('send', 'event', 'Categorie', 'Actie', 'Label' , 'Waarde'); "

De bovenstaande codes bestaan uit die vier ‘waarden’ die het evenement omschrijven:

Waarde Verplicht? Omschrijving Voorbeeld
Categorie Ja Het object waar op wordt geklikt Klik of Knop
Actie Ja Het soort interactie Tel of Mail
Label Nee Waar (op) wordt gedrukt Link
Waarde Nee Een waarde geven aan een Event 1

 

De doelen instellen in Google Analytics

Als je je kliks daadwerkelijk wilt meten moet je ze ook nog aanmalen in Google Analytics:

  1. Beheer > Doelen > Aangepast > Volgende stap
  2. Geef het doel een naam, 'Kliks op e-mailadres' of 'Kliks op telefoonnummer' bijvoorbeeld > Kies een Doel-ID > Selecteer Gebeurtenis bij Type > Volgende stap
  3. Als je de voorbeelden van hierboven gebruikt, kies dan bij Actie: Mail of Bel
  4. Klik vervolgens op Doel maken

Hoe controleren?
Als je dit hebt ingesteld, controleer of je doel juist hebt ingesteld. Dit doe je door weer op de links te klikken die je wilt meten. Ga vervolgens naar Analytics > Realtime > Gebeurtenissen (of Conversies > Doelen > Overzicht). Als het goed is komen daar je kliks naar boven.

Hulp nodig bij het instellen van Events in Google Analytics?

heb je hulp nodig bij het instellen van de codes op jouw website? Of heb je vragen of opmerkingen? Laat dan een reactie achter op dit bericht of neem contact met ons op.

Contact opnemen